Kiedy rodzic powinien iść z dzieckiem do logopedy?

Zawsze wtedy gdy

  • Dziecko:
    nie reaguje na swoje imię,
    nie wykazuje chęci do komunikowania się z otoczeniem,
    nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
    układa zabawki w jednym rzędzie,
    nie naśladuje gestów, np. gestu “pa, pa”,
    ma napady złości lub śmiechu często nieadekwatne do sytuacji,
    nie mówi (brak rozwoju mowy) lub opiekunowie dostrzegają regres mowy – pewne słowa pojawiły się a potem “zniknęły” z czynnego słownika dziecka.
  • Dziecko:
    w wieku 12 miesięcy 
    nie mówi prostych słów tj. mama, tata, papa, hau, mu /Maksymalnie do 15 miesięcy takie słowa powinny się pojawić/
    w wieku 2 lat 
    nie łączy dwóch wyrazów w jedno proste zdanie np. Tata da – Tata daj, itp.,
    w wieku 3 lat
    nie buduje zdania zbudowanego z 3,4 elementów,
    w wieku 3 lat i więcej
    mówi niewyraźnie, jest słabo rozumiany przez osoby z dalszego otoczenia.
    NIE MÓWIMÓWI MAŁO lub MÓWI NIEWYRAŹNIE
  • Dziecko:
    nie głuży i nie gaworzy,
    głużyło, ale nie słychać u niego gaworzenia. 
  • Dziecko:
    zatyka uszy na nagły dźwięk,
    ma wygórowany odruch wymiotny,
    spożywa tylko wybrane produkty,
    nie wykazuje chęci do poznawania nowych dań, smaków i zapachów.
  • Dziecko:
    oddycha przez usta, które są ciągle otwarte,
    śpi z otwartą buzią, może też chrapać,
    nie radzi sobie z połykaniem (ślina, pokarm
    dopytuje się: Co? Powtórz, Nie słyszę!
  • Dziecko:
    zacina się.
  • Dziecko:
    mówi niewyraźnie, konsekwentnie zamienia dane głoski na inne, nie wymawia niektórych głosek.

Dziecko w 4. roku życia (dziecko ma 3 lata 0 miesięcy – 3 lata 11 miesięcy)

wymawia głoski [l], [t], [d], [n]  i inne – międzyzębowo – język dziecka wchodzi pomiędzy jego zęby lub bocznie

substytuuje (zamienia) głoski:

[l] na [j],

[w] na [f],

[k] na [t],

[g] na [d],

[d] na [t],

[ź] na [ś],

[dź] na [ć]

Dziecko w 5. roku życia (dziecko ma 4 lata 0 miesięcy – 4 lata 11 miesięcy)

ma jakiekolwiek problemy z wymową głosek z 4 r.ż.,

realizuje głoski szeregu syczącego – [s], [z], [c], [dz] lub / i inne – międzyzębowo – język dziecka wchodzi pomiędzy jego zęby lub bocznie

zamienia głoski szeregu syczącego – [s], [z], [c], [dz] na [ś], [ź], [ć] ,[dź];

Dziecko w 6. roku życia (dziecko ma 5 lat 0 miesięcy – 5 lat 11 miesięcy)

ma jakiekolwiek problemy z wymową głosek z 4 lub / i 5 r.ż., realizuje głoski szeregu szumiącego – [sz], [ż], [cz], [dż] lub / i inne – międzyzębowo – język dziecka wchodzi pomiędzy jego zęby lub bocznie zamienia głoski: szeregu szumiącego – [sz], [ż], [cz], [dż] na [ś], [ź], [ć] ,[dź] lub [s], [z], [c], [dz]; [r] na [l] – pod koniec opisanego etapu.

Dziecko ma już postawioną diagnozę:

  • niedosłuchu,
  • autyzmu, Zespołu Aspergera, Zespołu Retta, Zespółu Hellera,
  • Zespółu Downa lub innego zespołu genetycznego,
  • niepełnosprawności intelektualnej,
  • opóźnionego rozwoju mowy (ORM),
  • zaburzenia mowy o typie afazji,
  • jąkania,
  • mutyzmu,
  • wady wymowy
    w takiej sytuacji również należy udać się do logopedy, by rozpocząć lub kontynuować terapię danego zaburzenia.

Kiedy iść do logopedy?

Pamiętajmy – nigdy nie warto odkładać konsultacji na później. Nigdy nie ma pewności czy to, co nam wydaje się małym opóźnieniem, nie jest symptomem jakiegoś poważniejszego problemu. W tekście zostały wymienione tylko najważniejsze sygnały, jeśli jednak cokolwiek innego Was niepokoi – pytajcie i szukajcie odpowiedzi.